Alumna Uitgelicht – Eva de Jong

Alumna Uitgelicht – Eva de Jong

Eva de Jong is in 2010 begonnen met de studie Bèta-gamma en heeft de major Wiskunde gedaan. In dit interview vertelt zij over haar leukste herinneringen van haar studietijd, wat voor werk ze nu doet en hoe interdisciplinariteit terugkomt in haar werk. 

Wat is je leukste herinnering aan je studietijd?

Ik heb echt een leuke studietijd gehad. Er doen gewoon hele leuke mensen Bèta-gamma. Ik heb de kans gekregen om leuke dingen te organiseren, ik heb leuke mensen ontmoet en goede vrienden gemaakt. Ik heb met mijn studietijd een goede basis gelegd voor de rest van mijn leven. 

Wat houdt deze goede basis dan in?

Dat je veel vaardigheden leert, sociale vaardigheden maar ook vaardigheden als presenteren, schrijven, lezen en vooral ook samenwerken, dat hebben we veel gedaan in de studie. 

Wat voor werk doe je nu?

Ik werk als data-analist bij de Algemene Rekenkamer in Den Haag. De Algemene Rekenkamer onderzoekt of de rijksoverheid geld zinnig, zuinig en zorgvuldig uitgeeft. Samen met andere data-analisten houd ik me in onze Data Hub bezig met kwantitatieve analysemethoden. 

Hoe ben je hier terecht gekomen? 

Ik heb een onderzoeksmaster statistiek gedaan aan de Universiteit Leiden. Daarin heb ik stage gelopen om te kijken hoe statistiek in de praktijk werkt. Dit wilde ik graag buiten de universiteit proberen om te kijken hoe het in het ‘eggie’ gaat. Toen kwam ik via via terecht bij de Algemene Rekenkamer. Ik vond het daar heel leuk en toen hebben ze mij een baan aangeboden en ben ik gebleven. 

Toen je daar net kwam vond je toen dat er een verschil was tussen de praktijk en de universiteit?

Ja ik vond dit een groot verschil, vooral omdat in de praktijk, zeker met data, is het niet zo op orde als op de universiteit. Wij leren vaak analyseren met gestructureerde gegevens terwijl in normale datasets het vaak veel minder gestructureerd is. Je hebt dan bijvoorbeeld dat kolommen niet goed zijn gevuld. Je leert er op de Universiteit wel wat je moet doen als er data mist, maar het komt ook vaak voor dat de gegevens niet missen maar dat ze incorrect zijn. Je bent een groot gedeelte van je tijd kwijt aan het schoonmaken van de datasets. De werkelijkheid is niet zo mooi als de universiteit je leert.

Hoe komt interdisciplinariteit terug in je werk?

Dit komt dagelijks terug. Ik doe veel werk in interdisciplinaire teams, bij de rekenkamer hebben veel mensen een andere studieachtergrond, bijvoorbeeld bestuurskunde, politicologie, economie of sociologie. In die samenwerkingen merk je wat je aan iemand vanuit andere disciplines kan hebben en dat is natuurlijk ook wat je in de studie hebt geleerd. Dus wat je eigen krachten zijn en wat je daaruit kan halen. 

Daarnaast leer je ook communiceren. Als ik iets moet uitleggen aan mensen die geen statistiek hebben gestudeerd dan weet ik hoe ik dit moet aanpakken. Dit heb ik geleerd doordat ik al eerder heb moeten samenwerken met mensen die geen wiskunde studeerden. Maar ook in samenwerkingen met mensen die dit wel hebben gestudeerd heb ik hier iets aan. Als ik moet uitleggen wat ik aan mijn deel van het onderzoek heb gedaan dan weet ik hoe ik dit duidelijk kan communiceren. 

Wat zou jouw alternatieve carrière pad zijn geweest?

Ik ben eigenlijk best wel tevreden. Maar als ik moet kiezen, dan was ik misschien wel docent wiskunde geworden.  

Wie was jouw favoriete docent tijdens je studie? 

Een docent van sociologie, Bernard Kruithof. Het leek alsof hij een random verhaal vertelde voor bij de koffie, maar achteraf keek hij terug in zijn slides en dan bleek hij wel alles verteld te hebben wat op de planning stond. Het was gewoon heel chil om naar hem te luisteren, het was ook altijd een goed verhaal. 

Wat is nu je terugdenkt het belangrijkste wat is blijven hangen van je studie?

Weet ook vooral wat je niet weet, daardoor sta je open voor wat andere kunnen aanvullen. Dat je zelf niet iets gaat invullen wat andere misschien al weten. En durf te vragen als je zelf iets niet weet. Bijvoorbeeld bij de overheid is alles in afkortingen, dus ik vraag gewoon nog bij elke meeting wat die afkortingen betekenen. Niet doen alsof je alles weet. Weet waar de expertise van iemand anders begint en waar die van jezelf ophoudt. 

We hebben het al gehad over kwaliteiten die je hebt geleerd tijdens je studie. Zijn er nog andere kwaliteiten die je op je studie hebt geleerd waar je nog wel eens gebruik van maakt in je werk?

Logisch nadenken, dat is wel iets wat ik van wiskunde heb overgehouden. Vooral in het onderzoek merk ik dat het handig is  om logisch te kunnen nadenken. Als mensen om advies vragen dat je het dan goed op een rijtje hebt. 

Denk je nog wel aan Sjeel?

We zijn haar een keer tegengekomen op Koningsdag en ze herkende ons ook nog. Dat was wel heel grappig.